Financiële begroting in hoofdlijnen
Vertrekpunt voor de Begroting 2016 zijn de oorspronkelijke ramingen uit de Begroting 2015. Vervolgens zijn de Statenbesluiten verwerkt, inclusief de Kadernota 2015 en Najaarsrapportage 2015. De inkomsten uit algemene middelen zijn herzien op basis van de meest recente cijfers en prognoses. Tot slot is de provinciale meerjarenbegroting bijgesteld voor nominale ontwikkelingen (loon- en prijscompensatie). Voor de looncompensatie wordt uitgegaan van de gestegen werkgeverslasten. Prijscompensatie is alleen toegekend indien er sprake is van contractuele afspraken waarin indexeringsafspraken zijn opgenomen.
Tabel 1: Financieel meerjarenperspectief (x 1000 €)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldi programma’s incl. overhead | (A) | -190.303 | -212.230 | -185.242 | -152.227 | -154.727 | -134.062 |
Stelposten | (B) | -359 | -400 | -1.923 | -3.823 | -5.503 | -7.623 |
Algemene dekkingsmiddelen | (C) | 161.903 | 156.710 | 153.204 | 154.014 | 155.812 | 158.519 |
Saldo begroting bruto = (A+B+C) | (D) | -28.759 | -55.920 | -33.961 | -2.036 | -4.418 | 16.834 |
Mutaties in reserves | (E) | 38.463 | 55.889 | 34.005 | 2.036 | 4.774 | -15.380 |
Saldo begroting netto | (F) | 9.705 | -31 | 44 | 0 | 356 | 1.454 |
Analyse ten opzichte van Kadernota 2015
De Begroting 2016 laat voor de jaarschijf 2016 een netto begrotingsoverschot zien van € 44.000. Bij de Kadernota 2015 werd nog uitgegaan van een netto begrotingsoverschot € 5.683 mln. Dit verschil wordt verklaard door:
- negatief accres Provinciefonds in meicirculaire 2015;
- hogere opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting;
- hoger Treasuryresultaat;
- middelenbeslag Coalitieakkoord;
- diverse wijzigingen begroting 2016: o.a. vrijval loon/ prijscompensatie (zie 1.6.3.), egalisatie saldi 2016 en 2017.
Tabel 2: Verschillenanalyse ten opzichte van de Kadernota (x 1000 €)
Verschillenanalyse meerjarig | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Begrotingsoverschot Kadernotanota 2015 (zonder Coalitieakkoord) | 2.858 | 5.683 | 5.413 | 4.392 | 4.184 |
Accres (trap-op-trap-af) Provinciefonds | -2.658 | -4.546 | -6.139 | -6.148 | -6.198 |
Aanpassing Opcenten Motorrijtuigen belasting | 0 | 1.177 | 1.762 | 2.358 | 2.960 |
Aanpassing Treasuryresultaat | 900 | 3.160 | 3.164 | 3.638 | 4.184 |
Coalitieakkoord 2015-2019 | -2.858 | -5.683 | -5.413 | -4.392 | -4.184 |
Diverse wijzigingen begroting 2016 | 0 | 253 | 1.213 | 508 | 508 |
Overige mutaties Najaarsrapportage 2015 | 1.727 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo begroting 2016 | -31 | 44 | 0 | 356 | 1.454 |
Analyse incidenteel-structureel
Structurele baten en lasten worden in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening opgenomen. Indien de structurele lasten worden gedekt door de structurele baten is er sprake van ‘materieel’ begrotingsevenwicht. Voor het begrip incidenteel kan gedacht worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal vier jaar voordoen. De incidentele lasten komen meestal via de besluitvorming over nieuw beleid tot stand, vaak via de Kadernota (voorheen Voorjaarsnota). Incidentele baten zijn de onttrekkingen uit reserves, niet-structurele specifieke uitkeringen en bijdragen van derden. Om de baten en lasten en het (materieel) sluitend zijn van de begroting goed te kunnen beoordelen, is inzicht in het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de incidentele baten en lasten van belang. In onderstaande tabel is het meerjarig beeld opgenomen, onderverdeeld in structurele en incidentele baten en lasten. De onderverdeling in de realisatiecijfers 2014 is technisch niet mogelijk waardoor in alle tabellen de baten en lasten voor 2014 onder structureel zijn opgenomen.
Uit onderstaand overzicht van de structurele en incidentele baten en lasten is af te leiden dat er een structureel begrotingsoverschot bestaat. Dat zetten wij voor een deel in om incidentele uitgaven te dekken.
Tabel 3: Meerjarig beeld incidenteel en structureel (x 1000 €)
Meerjarig beeld van structurele en incidentele baten en lasten Bedragen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Structurele materiele lasten | 421.682 | 78.035 | 90.616 | 88.990 | 84.320 | 83.646 |
Structurele personele lasten | 65.050 | 57.056 | 57.324 | 57.324 | 57.324 | 57.324 |
Stelposten | 359 | 400 | 1.923 | 3.823 | 5.503 | 7.623 |
Structurele stortingen in reserves | 74.482 | 12.644 | 10.039 | 11.084 | 11.084 | 11.084 |
Totaal structurele lasten (A) | 561.574 | 148.135 | 159.902 | 161.221 | 158.231 | 159.677 |
Structurele baten | 296.430 | 20.269 | 13.336 | 12.200 | 12.050 | 8.962 |
Beschikbare dekkingsmiddelen | 161.903 | 156.710 | 153.204 | 154.014 | 155.812 | 158.519 |
Structurele onttrekkingen reserves | 112.946 | 12.033 | 11.686 | 11.358 | 11.358 | 11.358 |
Totaal structurele baten (B) | 571.279 | 189.012 | 178.226 | 177.572 | 179.220 | 178.839 |
Saldo structurele baten en lasten (B-A) (C) | 9.705 | 40.877 | 18.324 | 16.351 | 20.989 | 19.162 |
Incidentele lasten programma’s | 0 | 457.909 | 377.692 | 247.319 | 214.331 | 185.928 |
Incidentele stortingen in reserves | 0 | 52.019 | 44.668 | 44.519 | 39.859 | 39.327 |
Totaal incidentele lasten (D) | 0 | 509.928 | 422.360 | 291.838 | 254.190 | 225.255 |
Incidentele baten programma’s | 0 | 360.501 | 327.054 | 229.206 | 189.198 | 183.874 |
Incidentele onttrekkingen reserves | 0 | 108.519 | 77.026 | 46.281 | 44.359 | 23.673 |
Totaal incidentele baten (E) | 0 | 469.020 | 404.080 | 275.487 | 233.557 | 207.547 |
Saldo incidentele baten en lasten (E-D) (F) | 0 | -40.908 | -18.280 | -16.351 | -20.633 | -17.708 |
Netto begrotingssaldo (C+F) | 9.705 | -31 | 44 | 0 | 356 | 1.454 |