Financiën in één oogopslag

In de onderstaande drie grafieken wordt in één oogopslag een beeld getoond van de ontwikkelingen in onze baten en lasten, de saldi van de programma’s en de stand van de reserves. Voor een meer uitgebreide financiële beschouwing wordt verwezen naar paragraaf 1.6 ‘De financiële begroting op hoofdlijnen’. De bedragen in de grafieken zijn x € 1.000. Het totaal aan begrote lasten over 2016 is ongeveer € 582 mln. (2015: € 658 mln.). In 2014 was dit € 562 mln. In 2019 zal dit nog maar € 385 mln. zijn. Dit is vooral een gevolg van het dalen van de bijdrage Verkeer en Vervoer.
Ontwikkeling Lasten Baten (x 1.000 €)

Onderstaande grafiek laat de verdeling van de saldi van lasten en baten over de programma’s zien. Veruit de meeste middelen geven wij uit binnen het programma Bereikbaarheid, waarin wij werken aan het realiseren van een doelmatig verkeers- en (openbaar)vervoersysteem, het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de negatieve effecten hiervan op de kwaliteit van de leefomgeving. In hoofdstuk 2 Programma’s wordt per programma meer inzicht gegeven in lasten, baten en beschikbare dekkingsmiddelen.
Saldi van de programma's 2016 (x 1.000 €)

Stand van reserves 2016 - 2019 (x 1.000 €)

Onze reserves bestaan uit bestemmingsreserves en algemene reserves. Uit bovenstaande grafiek blijkt dat wij in de periode 2014 tot en met 2016 een deel van de bestemmingsreserves inzetten voor het realiseren van onze beleidsopgaven. Vanaf 2016 blijven de bestemmingsreserves gelijk of stijgen weer. Over deze periode zijn echter ook nog niet alle uitgaven bekend die uit de bestemmingsreserves gedekt worden (incidentele lasten). De algemene reserves dalen vanaf 2016 door de onttrekkingen voor de dekking van het coalitieakkoord.  In de Nota reserves en voorzieningen (PS 3 februari 2014) liggen de kaders vast en wordt aangegeven wat de aard, omvang en duur van de bestemmingsreserves is. Zie ook paragraaf 1.6.4 voor de mutaties in de reserves.