Lopende zaken

  • Kabinet Commissaris van de Koning

In 2016 werken wij aan een kwalitatief steeds hoger niveau van inhoudelijke en strategische advisering op het gebied rijkstaken van de CvdK (burgemeestersaangelegenheden, openbare orde en veiligheid, onderscheidingen en gemeentebezoeken) en woordvoering. Bestuurlijke integriteit en ontwikkelingen binnen het burgemeestersambt krijgen extra aandacht. Wij besteden aandacht aan nieuwe en bestaande netwerken en benutten kansen om transparantie, zichtbaarheid en toegankelijkheid kracht bij te zetten. Dit doen we onder andere door het organiseren en benutten van (relatie)evenementen met relevante partners op bestuurlijk, economisch en cultureel gebied.

  • Bestuurlijke zaken

Ook in 2016 speelt een aantal complexe ontwikkelingen op nationaal, provinciaal, regionaal en lokaal niveau. Het gaat onder andere om de volgende zaken:

  • Decentralisaties in het sociale domein met invloed op de bestuurlijke samenwerking en bestuurskracht van de gemeenten;
    • De bestuurlijke toekomst van de regio Gooi en Vechtstreek;
    • Een mogelijke fusie van gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (met eventuele consequenties voor provinciegrenzen Zuid-Holland en Utrecht).
  • Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Met interbestuurlijk toezicht levert de provincie een bijdrage aan de kwaliteit van de uitvoering van medebewindstaken door gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. We zijn toezichthouder op de terreinen archieftoezicht, financieel toezicht, huisvesting vergunninghouders, omgevingsrecht en waterschappen. Wij voeren onze interbestuurlijke toezichtrol sober, meer op afstand, proportioneel en risicogericht uit. In principe berust het toezicht bij de gemeenteraad of bij het algemeen bestuur van een organisatie of instelling. Gezien de bezuinigingen en de decentralisaties vanuit het rijk en de tegenvallende grondposities van een groot aantal gemeenten richten wij ons financieel toezicht vooral op de risico’s voor het sociale domein. In 2016 stellen we een integrale IBT-voortgangsrapportage op, waarbij zichtbaar is hoe lokale overheden op de verschillende terreinen functioneren (groen, oranje of rood) en presenteren het nieuwe beleidsplan voor 2016-2019.

  • Europese zaken

Wij stimuleren en ondersteunen het gebruik van Europese financieringsprogramma’s door de provinciale organisatie en onze regionale partners. Dat doen wij in 2016 door expertise en netwerk op te bouwen en uit te wisselen in de regio. Wij leveren een bijdrage aan het beheer en uitvoering van het Randstedelijke EFRO-programma Kansen voor West II en het landelijke Plattelandsontwikkelingsprogramma III. In 2016 voeren wij samen met onze strategische partners, zoals de Economic Board Utrecht, de eerste projecten uit. In 2016 lobbyen wij actief bij de Europese instellingen onder andere op het gebied van luchtkwaliteit, water en natuur, in nauwe samenwerking met onze partners. Wij onderhouden een relevant Europees netwerk door actief te participeren in AIR, ERRIN, ENCORE en PURPLE.

  • Communicatie

De inzet van communicatie is erop gericht de interactie tussen provincie en omgeving verder te vergroten. Aan de hand van gebruikersonderzoeken en audits gaan we onze (digitale) communicatiemiddelen verder ontwikkelen. Dit kan resulteren in een website die is ingericht volgens een toptaken-structuur en een doelgroep gerichte inzet van print en online media. Social Media monitoring en Webcare worden verder uitgebouwd zodat de provincie actief blijft reageren op initiatieven en sentimenten uit de omgeving. Door het nadrukkelijker profileren van Utrecht als topregio wordt een krachtig beeld neergezet van waar de provincie Utrecht voor staat.

  • Concern control

In 2016 besteden wij speciale aandacht aan het doorlopen van de Plan-Do-Check-Act-cyclus (PDCA) om de kwaliteit van onze processen verder te borgen. Informatievoorziening en -deling zijn daarbij belangrijke factoren. Vanwege strengere eisen van de accountant evalueren wij in 2016 de functie van business controller. Onderdeel van deze evaluatie is een oordeel over de kwaliteit van de inrichting van de Interne Controle. In 2016 besteden we ook aandacht aan het verbeteren van risico alertheid en robuuster sturen op risico’s bij projecten.

  • Duurzaamheid

Wij werken flink aan duurzaamheid in het Huis van de provincie. In onze eigen bedrijfsvoering zorgen wij voor energiebesparing en hanteren we scherpe duurzaamheidscriteria. Wij rapporteren jaarlijks over behaalde resultaten voor bijvoorbeeld energieverbruik, water en afvalscheiding. Bij inkoopprocessen stimuleren wij circulaire aanbesteding en innovatieve producten en diensten en houden we rekening met eerlijke handel. We gaan de eerste Fairtrade provincie worden.