Bedrijfsvoering

Visie  op  Bedrijfsvoering

De provincie Utrecht is een organisatie die haar bedrijfsvoering zo inricht dat de toegevoegde waarde voor het primair proces maximaal is en de omvang van de overhead minimaal. We werken toe naar een compacte, efficiënte en dienstverlenende organisatie waarin het realiseren van onze inhoudelijke doelen centraal staat. Onze focus als organisatie ligt op ‘buiten het verschil maken’. Om dat goed te kunnen doen moeten we onze personele capaciteit zoveel mogelijk voor ons primair proces inzetten en het ‘binnen’ op orde hebben. Als organisatie kiezen we daarom voor de verkleining van de ondersteuning en de overhead. Omdat het primaire proces een kwalitatief goede ondersteuning nodig heeft die de uitvoering versterkt werken we tegelijkertijd aan een kwaliteitsimpuls voor de bedrijfsvoering.

Coalitieakkoord

Op basis van de ambities coalitieakkoord zijn de financiën en formatie toegekend. In het coalitieakkoord staan een paar notities met betrekking tot de Bedrijfsvoering: Duurzame Bedrijfsvoering, Circulair inkopen, Open data en nieuwe (mede-­) financieringsmogelijkheden,
Dit laatste (bv. revolving fund) betekent een bijstelling van bestaande financiële en juridische kaders, deze worden aan de Staten voorgelegd.

In 2014 is een nulmeting (CO2 footprint) uitgevoerd. Deze meting wordt in 2016 (1-­meting) weer uitgevoerd en eveneens een benchmark vergelijking met gegevens van referentie organisaties in het openbaar bestuur en ZBO, zoals gemeente Amersfoort, Rotterdam en het UWV.
In 2016 wordt ook verder gewerkt aan het verduurzamen van het gebouw, de wijze waarop hangt mede af of we gebruik kunnen maken van het WKO van a.s.r. Meetresultaten m.b.t. de capaciteit van die WKO zijn in het laatste kwartaal van 2015 beschikbaar.

Op initiatief van de Economic Board Utrecht (EBU) zijn in maart 2014 de gemeenten Utrecht, Amersfoort en Woerden en de provincie Utrecht middels het initiatief Circulair Inkopen Utrecht (CIU) een additionele verbintenis aangegaan. De provincie en drie gemeenten willen hiermee door middel van hun inkoopinstrument de ontwikkeling van een circulaire economie in de regio stimuleren.

Voor de provincie brengt dit onder meer met zich mee dat uiterlijk in 2020 10% van zijn publieke inkoopbudget circulair aanbesteed dient te worden, om de economische, sociale en ecologische kansen die de circulaire economie de regio kan bieden te verzilveren. In de aanloop hiernaartoe dient onder meer, op basis van verplichtingen in het kader van de Green Deal Circulair inkopen, uiterlijk in 2016 het circulair inkopen in de provinciale inkoopprocessen,-­ beleid en –strategie te zijn geïntegreerd.

Communicatie gaat de interactie en de dialoog tussen de provincie en haar omgeving verder helpen vorm te geven en te vergroten. In het coalitieakkoord staat de ambitie om in een vroeg stadium te luisteren naar ideeën, kennis en expertise van inwoners, ondernemers, gemeenten en andere stakeholders. In samenwerking met partners gaat structureel gezocht worden naar mogelijkheden om Utrecht nadrukkelijk te profileren als topregio.

De Laan van de Leefomgeving (zie Ruimtelijke Ontwikkeling) biedt naar de toekomst toe mogelijkheden om heel veel informatie te publiceren. Daarmee heeft de Laan de potentie om een landelijk platform voor Open Data te worden

Overig

In 2016 gaan wij nader onderzoeken of de verhouding tussen het primair proces en de Bedrijfsvoering nog evenwichtig is en nog voldoet aan bovenstaande visie.

Nu de personele krimp is afgerond kunnen we starten met het doorontwikkelen van de organisatie. Dit met als doel een adaptieve netwerkorganisatie te worden die in verbinding staat met de samenleving. Omdat mensen ons belangrijkste kapitaal zijn, blijven we hierin investeren. Dit doen we onder meer door met het instrument van strategische personeelsplanning te kijken naar trends en ontwikkelingen en wat deze betekenen voor toekomstig benodigde kennis en vaardigheden. Uiteraard met als doel medewerkers hierop te ontwikkelen. Ook willen we onze organisatie flexibeler maken door bijvoorbeeld goed na te denken over de inrichting van onze flexibele schil aan personeel, de werklast inzichtelijk te maken en deze te verdelen over de organisatie.

Waar mogelijk wordt samengewerkt met regiopartners, gemeente Utrecht, Rechtbank, enz. Voorbeelden hiervan zijn het juridisch netwerk dat in-­ en extern wordt uitgebouwd.
Binnen de P4 (Noord-­Holland, Zuid-­Holland, Flevoland en Utrecht) zijn we op verzoek van de 4 cvdK’s aan het onderzoeken hoe we de samenwerking kunnen optimaliseren. In 2016 richt de ontwikkeling van de informatievoorziening zich op het verder verhogen van de kwaliteit van te gebruiken informatie en het bijdragen aan maatschappelijke waarde.
Het project Presto vraagt de nodige aandacht, niet alleen bij de inrichting van de applicatie zélf, maar zeker ook bij vraagstukken die daarmee annex zijn, zoals gegevenseigendom en kwaliteit van de informatie.
De ervaringen met een mystery guest hebben de noodzaak, om het onderwerp informatiebeveiliging ook in 2016 hoog op de agenda te zetten, onderschreven.

Op basis van de gemaakte inventarisatie van de economische activiteiten van de Provincie zal de wet VPB (Vennootschapsbelasting) voor overheidsbedrijven in 2016 worden geïmplementeerd. Dit gaat in overleg met de Belastingdienst in het kader van het horizontaal toezicht.
Begin 2016 zullen er een aantal kaderstellende documenten op het gebied van financiën worden geactualiseerd en ter besluitvorming worden voorgelegd, oa. financiële verordening en de kaders van het risicomanagement. Daarnaast zal het optimaliseren van de kwaliteit van de informatie, het aantal documenten en de omvang van de verschillende P&C-­documenten extra aandacht krijgen en zullen de mogelijkheden van digitalisering verder worden onderzocht. Tevens zullen de gehanteerde indicatoren tegen het licht worden gehouden.