Verschillen 2014 en 2016
Programma 5 - Bereikbaarheid verschillenanalyse Begroting 2016 ten opzichte van Rekening 2014 en Begroting 2015 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verschil | Verschil | ||||
2014 | 2015 | 2016 | 2014 | 2015 | |
Lasten | |||||
Doelmatig verkeer- en vervoersyteem | 177.937 | 138.584 | 162.634 | -15.303 | 24.050 |
Verkeersveiligheid | 5.071 | 5.636 | 16.329 | 11.258 | 10.693 |
Kwaliteit leefomgeving | 4.566 | 4.861 | 4.510 | -56 | -351 |
Verkeer en Vervoersystemen BRU | 0 | 224.320 | 202.176 | 202.176 | -22.144 |
Totaal lasten | 187.574 | 373.401 | 385.649 | 198.075 | 12.248 |
Baten | |||||
Doelmatig verkeer- en vervoersysteem | 113.307 | 87.216 | 86.426 | -26.881 | -790 |
Verkeersveiligheid | 550 | 726 | 12.065 | 11.515 | 11.339 |
Kwaliteit leefomgeving | 560 | 991 | 16 | -544 | -975 |
Verkeer en Vervoersystemen BRU | 0 | 224.320 | 200.803 | 200.803 | -23.517 |
Totaal baten | 114.417 | 313.253 | 299.310 | 184.893 | -13.943 |
Saldo van dit programma -73.157 -60.148 | -86.339 | -13.182 -26.191 |
Toelichting verschillen ten opzichte van Begroting 2015
In 2016 zijn de lasten € 12 mln. hoger dan in de begroting van 2015. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoersysteem hogere uitgaven (€ 24,1 mln.). Dat wordt veroorzaakt door:
- Uitgaven ten opzichte van de geprognosticeerde kasritmes projecten BDU (€ 5,5 mln.) voornamelijk als gevolg van start van Beter Benutten programma II.
- VERDER pakketstudies hogere uitgaven (€ 3 mln.) als gevolg van realisatie projecten bij gemeenten.
- Projecten GWW hogere uitgaven (€ 10 mln.) door afloop oude projecten en opstarten nieuwe projecten.
- Mobiliteitsmanagement RVM lagere uitgaven (€ 1 mln.) in verband met afloop programma RVM fase 1.
- Diverse BOR projecten lagere uitgaven (€ 1,5 mln.) in verband met kasritmewijzigingen BOR projecten.
- Het project versnelde aanpak Hoevelaken hogere uitgaven (€ 2,7 mln.) in verband afronding project.
- Hogere uitgaven (€ 4,5 mln.) project Verdiepte ligging Soesterberg door kasritmewijziging van het project.
- Project Stationsgebied Driebergen-Zeist hogere uitgaven (€ 6,8 mln.) in verband met kasritmewijziging van de vervolgfase van het project.
- Lagere kosten project herinrichting stationsgebied Driebergen-Zeist (3,5 mln.) door kasritme- wijzi gingen.
- Lagere kosten uitvoeringsprogramma pakketstudies (€ 2,3) in verband met afronden programma.
Verkeersveiligheid hogere uitgaven (€ 7,5 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:
- Lagere uitgaven(€ 3,5 mln.) projecten GWW door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
- Hogere uitgaven (€ 11 mln.) projecten BDU door kasritmewijzigingen van projecten.
Integratie BRU, openbaar vervoer lagere uitgaven (€ 22,1 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:
- Lagere uitgaven (€ 60,5 mln.) voor infrastructurele projecten BDU bij gemeenten.
- Hogere uitgaven voor het project Uithoflijn (€ 34,4 mln.) i.v.m. wisselende jaarlijkse uitgaven van het project.
- Hogere uitgaven BDU OV-concessie bus en tram (€ 2,6 mln.) i.v.m. indexering.
In 2016 zijn de baten € 13,9 mln. lager dan in de begroting van 2015. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoersysteem lagere inkomsten (€ 0,8 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:
- Voor mobiliteitsmanagement RVM lagere inkomsten (€ 1,0 mln.) door afloop van het programma fase 1.
Verkeersveiligheid hogere inkomsten (€ 11,3 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:
- Hogere inkomsten(€ 13,9 mln.) projecten BDU door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
- Lagere inkomsten (€ 2,6 mln.) projecten GWW door kasritmewijzigingen van projecten.
Kwaliteit leefomgeving lagere inkomsten (€ 1 mln.)
- Projecten GWW lagere inkomsten (€ 0,8 mln.) door kasritmewijzigingen van projecten.
- Projecten BDU lagere inkomsten (€ 0,2 mln.) door lagere uitgaven.
Integratie BRU lagere inkomsten (€ 23,5 mln.)
- Lagere toevoeging uit BDU-inkomsten (€ 61,1 mln.) voor infrastructurele aanpassingen bij gemeenten.
- Hogere inkomsten (€ 35,4 mln.) voor toename uitgaven project Uithoflijn i.v.m. wisselende jaarlijkse uitgaven van het project.
- Hogere inkomsten BDU OV-concessie (€ 1,6 mln.).
- Hogere inkomsten (€ 0,6 mln.) voor algemene kosten behoeve van BRU-integratie.
Toelichting verschillen ten opzichte van Rekening 2014
In 2016 zijn de lasten € 198 mln. hoger dan in de rekening van 2014. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoersystemen lagere uitgaven (€ 15,3 mln.).
- Projecten GWW lagere uitgaven (€ 6,2 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop oude projecten.
- BDU lagere uitgaven (€ 12,5 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop oude projecten.
- VERDER pakketstudies lagere uitgaven (€ 3,4 mln.) als gevolg van lagere uitgaven projecten bij gemeenten.
- Uitvoeringsprogramma pakketstudies lagere kosten (€ 4,1 mln.) in verband met aflopen programma.
- Lagere uitgaven herinrichting stationsgebied Driebergen-Zeist door afloop project (€ 7,8 mln.).
- Project verdiepte ligging Soesterberg hogere uitgaven (€ 7,7 mln.) door realisatie van het project.
- Hogere storting in de voorziening beheer- en onderhoud wegen (€ 0,9 mln.) door uitbreiding van het wegenareaal.
- Project Stationsgebied Driebergen-Zeist lagere uitgaven door kasritmewijziging van het project (€ 0,9 mln.).
- Versnelde aanpak knelpunten Hoevelaken hogere uitgaven (€ 5 mln.) door realisatie van het project
- Voor Mobiliteitsmanagement RVM lagere uitgaven (€ 3,4 mln.) door afloop van project.
- BOR projecten hogere uitgaven (€ 1,4 mln.) door kasritmewijzigingen van diverse BOR projecten.
Verkeersveiligheid hogere uitgaven (€ 11,3 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:
- Hogere uitgaven (€ 11,3 mln.) projecten BDU door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
Integratie BRU (€ 202 mln.) toename aan lasten.
In 2016 zijn de baten € 184,9 mln. hoger dan in de rekening van 2014. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoerssysteem lagere inkomsten (€ 26,9 mln.). Dat wordt veroorzaakt door:
- Projecten BDU lagere inkomsten (€ 9,5 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop oude projecten.
- Projecten GWW hogere inkomsten (€ 0,7 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
- Projecten BOR lagere inkomsten (€ 2,8 mln.) door afloop van diverse BOR projecten.
- RVM mobiliteitsmanagement lagere inkomsten (€ 3,4 mln.) in verband met afronden RVM programma fase I.
- Project Stationsgebied Driebergen-Zeist lagere inkomsten (€ 7,8 mln.) in verband met realiseren project.
- Uitvoering pakketstudies lagere inkomsten (€ 4,1 mln.) in verband met afloop programma.
Verkeersveiligheid hogere inkomsten (€ 11,5 mln.). Dat wordt veroorzaakt door:
- Hogere inkomsten (€ 14,5 mln.) projecten BDU door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
- Lagere inkomsten (€ 3 mln.) projecten GWW door kasritmewijzigingen van projecten.
Kwaliteit leefomgeving lagere inkomsten (€ 0,5 mln.)
- Projecten GWW lagere inkomsten (€ 0,5 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
Integratie BRU (201 mln.) toename aan baten.