Verschillen 2014 en 2016

Programma 5 - Bereikbaarheid verschillenanalyse Begroting 2016 ten opzichte van Rekening 2014 en Begroting 2015

Verschil

Verschil

2014

2015

2016

2014

2015

Lasten           

Doelmatig verkeer- en vervoersyteem           

177.937   

 138.584   

 162.634   

 -15.303  

 24.050

Verkeersveiligheid          

5.071   

 5.636   

 16.329   

 11.258  

 10.693

Kwaliteit leefomgeving          

4.566   

 4.861   

 4.510   

 -56  

 -351

Verkeer en Vervoersystemen BRU          

0   

 224.320   

 202.176   

 202.176  

 -22.144

Baten         

Doelmatig verkeer- en vervoersysteem           

113.307  

  87.216  

  86.426  

 -26.881  

 -790

Verkeersveiligheid           

550  

  726  

  12.065  

 11.515  

 11.339

Kwaliteit leefomgeving           

560  

  991  

  16  

 -544  

 -975

Verkeer en Vervoersystemen BRU           

0  

  224.320      

 200.803  

 200.803  

 -23.517

Saldo van dit programma             -73.157      -60.148  

 -86.339  

   -13.182      -26.191

Toelichting verschillen ten opzichte van Begroting 2015

In 2016 zijn de lasten € 12 mln. hoger dan in de begroting van 2015. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoersysteem hogere uitgaven (€ 24,1 mln.). Dat wordt veroorzaakt door:

  • Uitgaven ten opzichte van de geprognosticeerde kasritmes projecten BDU (€ 5,5 mln.) voornamelijk als gevolg van start van Beter Benutten programma II.
  • VERDER pakketstudies hogere uitgaven (€ 3 mln.) als gevolg van realisatie projecten bij gemeenten.
  • Projecten GWW hogere uitgaven (€ 10 mln.) door afloop oude projecten en opstarten nieuwe  projecten.
  • Mobiliteitsmanagement RVM lagere uitgaven (€ 1 mln.) in verband met afloop programma  RVM fase 1.
  • Diverse BOR projecten lagere uitgaven (€ 1,5 mln.) in verband met kasritmewijzigingen BOR  projecten.
  • Het project versnelde aanpak Hoevelaken hogere uitgaven (€ 2,7 mln.) in verband afronding project.
  • Hogere uitgaven (€ 4,5 mln.) project Verdiepte ligging Soesterberg door kasritmewijziging van het project.
  • Project Stationsgebied Driebergen-Zeist hogere uitgaven (€ 6,8 mln.) in verband met kasritmewijziging van de vervolgfase van het project.
  • Lagere kosten project herinrichting stationsgebied Driebergen-Zeist (3,5 mln.) door kasritme- wijzi gingen.
  • Lagere kosten uitvoeringsprogramma pakketstudies (€ 2,3) in verband met afronden programma.

Verkeersveiligheid hogere uitgaven (€ 7,5 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:

  • Lagere uitgaven(€ 3,5 mln.) projecten GWW door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
  • Hogere uitgaven (€ 11 mln.) projecten BDU door kasritmewijzigingen van projecten.

 Integratie BRU, openbaar vervoer lagere uitgaven (€ 22,1 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:

  • Lagere uitgaven (€ 60,5 mln.) voor infrastructurele projecten BDU bij gemeenten.
  • Hogere uitgaven voor het project Uithoflijn (€ 34,4 mln.) i.v.m. wisselende jaarlijkse uitgaven van het project.
  • Hogere uitgaven BDU OV-concessie bus en tram (€ 2,6 mln.) i.v.m. indexering.

In 2016 zijn de baten € 13,9 mln. lager dan in de begroting van 2015. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoersysteem lagere inkomsten (€ 0,8 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:

  • Voor mobiliteitsmanagement RVM lagere inkomsten (€ 1,0 mln.) door afloop van het programma  fase 1.

 Verkeersveiligheid hogere inkomsten (€ 11,3 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:

  • Hogere inkomsten(€ 13,9 mln.) projecten BDU door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
  • Lagere inkomsten (€ 2,6 mln.) projecten GWW door kasritmewijzigingen van projecten.

Kwaliteit leefomgeving lagere inkomsten (€ 1 mln.)

  • Projecten GWW lagere inkomsten (€ 0,8 mln.) door kasritmewijzigingen van projecten.
  • Projecten BDU lagere inkomsten (€ 0,2 mln.) door lagere uitgaven.

Integratie BRU lagere inkomsten (€ 23,5 mln.)

  • Lagere toevoeging uit BDU-inkomsten (€ 61,1 mln.) voor infrastructurele aanpassingen bij  gemeenten.
  • Hogere inkomsten (€ 35,4 mln.) voor toename uitgaven project Uithoflijn i.v.m. wisselende jaarlijkse uitgaven van het project.
  • Hogere inkomsten BDU OV-concessie (€ 1,6 mln.).
  • Hogere inkomsten (€ 0,6 mln.) voor algemene kosten behoeve van BRU-integratie.

Toelichting verschillen ten opzichte van Rekening 2014

In 2016 zijn de lasten € 198 mln. hoger dan in de rekening van 2014. Dat wordt veroorzaakt door:
 Doelmatig verkeer- en vervoersystemen lagere uitgaven (€ 15,3 mln.).

  • Projecten GWW lagere uitgaven (€ 6,2 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop oude projecten.
  • BDU lagere uitgaven (€  12,5 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop oude projecten.
  • VERDER pakketstudies lagere uitgaven (€ 3,4 mln.) als gevolg van lagere uitgaven projecten bij gemeenten.
  • Uitvoeringsprogramma pakketstudies lagere kosten (€ 4,1 mln.) in verband met aflopen programma.
  • Lagere uitgaven herinrichting stationsgebied Driebergen-Zeist door afloop project (€ 7,8 mln.).
  • Project verdiepte ligging Soesterberg hogere uitgaven (€  7,7 mln.) door realisatie van het project.
  • Hogere storting in de voorziening beheer- en onderhoud wegen (€ 0,9 mln.) door uitbreiding van het wegenareaal.
  • Project Stationsgebied Driebergen-Zeist lagere uitgaven door kasritmewijziging van het project   (€ 0,9 mln.).
  • Versnelde aanpak knelpunten Hoevelaken hogere uitgaven (€ 5 mln.) door realisatie van het project
  • Voor Mobiliteitsmanagement RVM lagere uitgaven (€ 3,4 mln.) door afloop van project.
  • BOR projecten hogere uitgaven (€  1,4 mln.) door kasritmewijzigingen van diverse BOR projecten.

Verkeersveiligheid hogere uitgaven (€ 11,3 mln.) Dat wordt veroorzaakt door:

  • Hogere uitgaven (€ 11,3 mln.) projecten BDU door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.

 Integratie BRU (€ 202 mln.) toename aan lasten.
In 2016 zijn de baten € 184,9 mln. hoger dan in de rekening van 2014. Dat wordt veroorzaakt door:
Doelmatig verkeer- en vervoerssysteem lagere inkomsten (€ 26,9 mln.). Dat wordt veroorzaakt door:

  • Projecten BDU lagere inkomsten (€ 9,5 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop oude   projecten.
  • Projecten GWW hogere inkomsten (€ 0,7 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop van oude projecten.
  • Projecten BOR lagere inkomsten (€ 2,8 mln.) door afloop van diverse BOR projecten.
  • RVM mobiliteitsmanagement lagere inkomsten (€ 3,4 mln.) in verband met afronden RVM  programma fase I.
  • Project Stationsgebied Driebergen-Zeist lagere inkomsten (€ 7,8 mln.) in verband met realiseren project.
  • Uitvoering pakketstudies lagere inkomsten (€ 4,1 mln.) in verband met afloop programma.

Verkeersveiligheid hogere inkomsten (€ 11,5 mln.). Dat wordt veroorzaakt door:

  • Hogere inkomsten (€ 14,5 mln.) projecten BDU door opstarten nieuwe projecten en afloop van  oude projecten.
  • Lagere inkomsten (€ 3 mln.) projecten GWW door kasritmewijzigingen van projecten.

Kwaliteit leefomgeving lagere inkomsten (€ 0,5 mln.)

  • Projecten GWW lagere inkomsten (€ 0,5 mln.) door opstarten nieuwe projecten en afloop van  oude projecten.

Integratie BRU (201 mln.) toename aan baten.