Verbonden partijen
Inleiding
De provincie Utrecht heeft bestuurlijke en financiële belangen in gemeenschappelijke regelingen en stichtingen. Daarnaast wordt deelgenomen in diverse vennootschappen. Deze worden in deze paragraaf toegelicht.
Verbonden partijen zijn samenwerkingsverbanden van de provincie Utrecht en externe partijen waarin de provincie Utrecht zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft en die de status van publiek- of privaatrechtelijk rechtspersoon hebben. Er is sprake van een bestuurlijk belang indien namens de provincie Utrecht iemand zitting heeft in het bestuur, dan wel de provincie Utrecht stemrecht heeft. Van een financieel belang is sprake zodra de provincie Utrecht middelen ter beschikking stelt, waarover risico wordt gelopen in geval van financiële problemen bij de verbonden partij. Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang.
Uit intern onderzoek is gebleken dat de financiële risico’s in veel gevallen gelijk zijn aan de omvang van het directe financiële belang. In bepaalde gevallen is er sprake van een potentieel financieel risico dat die omvang aanzienlijk kan overstijgen. In dat verband is met name te noemen het Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Utrecht. Hoewel technische maatregelen zijn genomen om die risico’s zoveel mogelijk te beperken, kunnen calamiteiten niet volledig worden uitgesloten.
Verbonden partijen voeren beleid dat de provincie Utrecht (gedeeltelijk) ook zelf had kunnen uitvoeren. De provincie Utrecht draagt de verantwoordelijkheid voor het bereiken van de doelstellingen die worden beoogd door het aangaan van de samenwerking met de verbonden partijen. Hieronder volgt een overzicht van alle met de provincie Utrecht verbonden partijen:
Publiekrechtelijk | Privaatrechtelijk |
---|---|
1. Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | 9. Vitens N.V. |
2. Randstedelijke Rekenkamer | 10. NV Bank Nederlandse gemeenten |
3. Recreatie Midden Nederland (voorheen FDUR) | 11. Nederlandse Waterschapsbank NV |
4. Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug | 12. NV Remu Houdstermaatschappij |
5. Recreatieschap Stichtse Groenlanden | 13. Vereniging Interprovinciaal overleg |
6. Recreatieschap Vinkeveenseplassen | 14. Vereniging Huis der Nederlandse provincies |
7. Plassenschap Loosdrecht e.o. | 15. Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht |
8. Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) |
Naast deze partijen heeft de provincie Utrecht in de afvalverwijdering Utrecht (AVU) en de Vereniging Deltametropool enkel een bestuurlijk belang, zodat deze niet onder de definitie van verbonden partijen vallen. Dit geldt ook voor de stichting Vrede van Utrecht, waarin de provincie enkel een financieel belang kent. Het totaal van vijftien verbonden partijen is beperkt in vergelijking met ander provincies, zo kende de provincie Zuid Holland 41 verbonden partijen in 2012 (bron: begroting 2013).
Beleidskaders verbonden partijen
In 2009 is de beleidsnota Verbonden Partijen provincie Utrecht vastgesteld (PS2009BEM12). Hierin wordt het thema verbonden partijen in een meer integraal afwegingskader beschouwd. Het oprichten van een verbonden partij is bij het uitvoeren van provinciaal beleid immers slechts één van de opties. De nota concludeert dat de huidige praktijk ten aanzien van verbonden partijen binnen de provincie geen aanpassing behoeft. Als nieuw element is opgenomen dat alle verbonden partijen binnen een collegeperiode worden geëvalueerd. Bij een eerstvolgende evaluatie zal hierbij speciaal gekeken worden naar de toegevoegde waarde van de deelnemingen voor de provincie Utrecht.
In 2016 wordt gewerkt aan de aanbevelingen uit ons eigen Auditrapport en het onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer. Verbetermaatregelen worden verbonden met ambities uit het coalitieakkoord. Wij staan open voor verandering en voor andere manieren om maatschappelijke doelen te bereiken. Daarbij doen wij een beroep op de innovatiekracht en creativiteit van ondernemers, maatschappelijke partners en inwoners. In dat licht gaan we onder meer onze deelneming aan -, effectiviteit van - en grip op onze verbonden partijen opnieuw beoordelen en kennis binnen de ambtelijke organisatie bundelen. In dit kader zal ook aandacht worden besteed aan de standpunten van de leden van gedeputeerde staten die in het bestuur van verbonden partijen zijn vertegenwoordigd. Provinciale Staten worden in het verbeterproces betrokken.
Overzicht verbonden partijen
Voor een overzicht van de bestuursdeelname van de provincie Utrecht en overige deelnemers in de verschillende verbonden partijen is navolgend een overzicht opgenomen.
Verbonden partij | Bestuursdeelname | Overige deelnemers |
---|---|---|
Publiekrechtelijk | ||
1. Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | GS is het bestuur | Er worden bedragen geïnd t.g.v. het fonds. PU beheert het fonds. |
2. Randstedelijke Rekenkamer | PS (ab) GS (ab, db), | 3 provincies (ZH, Fl & NH) |
3. Recreatie Midden Nederland | amb | Zie deelnemers bij de recreatieschappen en het plassenschap. |
4. Recreatieschap Utrechtse | GS | 11 gemeenten uit de provincie Utrecht |
5. Recreatieschap Stichtse | PS (bv) GS (ab, db), amb | 8 gemeenten uit de provincie Utrecht |
6. Recreatieschap Vinkeveenseplassen | PS (bv) GS (ab, db), amb | Gemeenten De Ronde Venen en Amsterdam |
7. Plassenschap Loosdrecht e.o. | PS (bv) GS (ab, db), amb | Gemeenten Breukelen, Loenen, Utrecht en prov. Noord-Holland |
8. Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht | GS (ab, db) | 11 gemeenten uit de provincie Utrecht |
Privaatrechtelijk | ||
9. Vitens NV | Ava | Provincies en gemeenten |
10. NV Bank Nederlandse gemeenten | Ava | Provincies en gemeenten |
11. Nederlandse Waterschapsbank | Ava | Provincies en gemeenten |
12. NV Remu Houdstermaatschappij | Ava | Provincies en gemeenten |
13. Vereniging Interprovinciaal overleg | PS (alv) GS (db) | Alle provincies |
14. Vereniging Huis der Nederlandse provincies | Alv | Alle provincies en het IPO |
15. NV Ontwikkelingsmaatschappij | Ava | n.v.t. |
Verklaring afkortingen:
Alv: algemene ledenvergadering
Ab: algemeen bestuur
Amb: ambtenaren bestuurlijk verbonden
Ava: algemene vergaderingen van aandeelhouders
Db: dagelijks bestuur
Hierna volgt een beschrijving van elk van de verbonden partijen, welk openbaar belang (visie) middels deze verbonden partij wordt gediend en de aard van de relatie met de provincie. Tevens wordt de financiële participatie toegelicht. Voor inzicht in financiële gegevens wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van gegevens over 2011. Indien deze nog niet bekend waren op het moment van opstellen van deze paragraaf, wordt gebruik gemaakt van de meest recent gepubliceerde gegevens.
PUBLIEKRECHTELIJK
1. Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | 697.016 mln. | 699.661 mln. |
Vreemd vermogen | ||
Begroot resultaat 2016 | 0 mln. | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen | |
Kerntaken | Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg. | |
Overig | ||
Openbaar belang | Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel, voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Het belang zal naar verwachting gedurende 2016 niet veranderen. | |
Risico’s provincie | Volgens de huidige regels neemt de provincie de nazorg van de stortplaats Smink over in 2032. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt elke drie jaar onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kan de provincie een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt een eventueel financieel risico voor de provincie verkleind. |
2. Randstedelijke Rekenkamer | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 0,233 mln. | € 0,342 |
Vreemd vermogen | € 0,350 mln. | € 0,403 |
Begroot resultaat 2016 | Niet bekend | |
Vestigingsplaats | Amsterdam | |
Doel | Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen. | |
Kerntaken | De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies. | |
Overig | De Randstedelijke Rekenkamer is een zogenaamde gemeenschappelijke regeling tussen de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. | |
Openbaar belang | De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Het belang zal gedurende 2016, naar verwachting, niet veranderen. | |
Risico’s provincie | Als gevolg van activiteiten die meer kostten dan begroot is er een risico dat uiteindelijk een bedrag aan contributie moet worden nabetaald. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren.
|
3. Recreatie Midden Nederland | |||
---|---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | ||
Eigen vermogen | € 0,00 mln. | € 0,00 mln. | |
Vreemd vermogen | € 0,57 mln. | € 1,92 mln. | |
Begroot resultaat 2016 | € 0,00 mln. | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud , financiën en personeelszaken. | ||
Kerntaken | Recreatie Midden Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen. | ||
Overig | Gemeenschappelijke regeling tussen de recreatieschappen Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijngebied, Stichtse Groenlanden, Vinkeveense Plassen, Plassenschap Loosdrecht en Omstreken. | ||
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur en draagt indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen.. | ||
Wijziging belang gedurende 2016 | Er loopt een proces om nader te verkennen welke vormen er zijn om de huidige gemeenschappelijke regeling op een effectievere en efficiëntere wijze te organiseren. In 2016 wordt er een wijziging van de GR voorgesteld om over te gaan tot een bedrijfsvoeringsorganisatie. Daarnaast is de organisatie in transitie. In 2016 zal er uitvoering gegeven worden aan een transitieplan. | ||
Risico’s provincie | De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het plassenschap Loosdrecht e.o. - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen. |
4. Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 1,10 mln. | € 0,99 mln. |
Vreemd vermogen | € 1,22 mln. | € 1,18 mln. |
Begroot resultaat 2016 | € 0,08 mln. | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen/varen/fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | |
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie. | |
Overig | Gemeenschappelijke regeling tussen de provincie Utrecht en de gemeenten De Bilt, | |
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt voor 2016 41% van de deelnemersbijdragen bij, oftewel € 489.679 | |
Wijziging belang gedurende 2016 | In 2014 is besloten om dit recreatieschap op te heffen en voor de inboedel is afgesproken dat er vier jaar wordt gereserveerd om goede maatwerkoplossingen met elkaar te organiseren. Gedurende 2016 en 2017 zal hiertoe een implementatieprogramma worden uitgevoerd. De provincie is bestuurlijk vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur. | |
Risico’s provincie | n.v.t. |
5. Recreatieschap Stichtse Groenlanden | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 5,98 mln. | € 5,99 mln. |
Vreemd vermogen | € 4,31 mln. | € 4,29 mln. |
Begroot resultaat 2016 | € 0,01 mln. | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen/varen/fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | |
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie. | |
Overig | Gemeenschappelijke regeling tussen de provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, Maarssen en De Bilt. | |
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt voor 2016 32,21% van de deelnemersbijdragen bij, oftewel € 764.400 | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Dit recreatieschap zal blijven bestaan, waarbij de provincie de voorwaarde heeft gesteld dat er binnen de geldende gemeenschappelijke regeling een betere sturing op doelen | |
mogelijk wordt. In 2016 zal verder uitvoering worden gegeven aan het ontwikkelplan.Daarnaast wordt er een profesionaliseringssalg uitgevoerd waaronder een mandaatregeling. | ||
Risico’s provincie | zie de toelichting bij Recreatie Midden Nederland. |
6 Recreatieschap Vinkeveense Plassen | ||||
---|---|---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |||
Eigen vermogen | € 2,23 mln. | € 1,96 mln. | ||
Vreemd vermogen | € 0,62 mln. | € 0,78 mln. | ||
Begroot resultaat 2016 | € 0, | 00 mln. | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen/varen/fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | |||
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie. | |||
Overig | Gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten De Ronde Venen en Amsterdam. | |||
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur en draagt voor 2016 36% en 50€ 471.000. % van de deelnemersbijdragen voor respectievelijk programma A en B, oftewel | |||
Wijziging belang gedurende 2016 | De provincie is geen deelnemer maar sub momenteel geliquideerd. In 2015 is ersidiënt in dit schap. Het recreatieschap ween Toekomstplan Vinkeveense Plaordt ssen opgesteld. Dit plan wordt in 2016 en 2017 uitgevoerd. Het plan behelst de uitvoering van het achterstallig onderhoud aan de egakkers en zandeilanden, een bezuinigingsopgave en een opgave om meer verdienvermogen te creëren. | |||
Risico’s provincie | zie de toelichting bij Recreatie Midden Ned | erland. |
7 Plassenschap Loosdrecht e.o. | ||||
---|---|---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |||
Eigen vermogen | € 1,53 mln. | € 1,56 mln. | ||
Vreemd vermogen | € 2,66 mln. | € 2,40 mln. | ||
Begroot resultaat 2016 | € 0, | 03 mln. | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie enroutenetwerken voor wandelen/varen/fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | |||
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies. | |||
Overig | Gemeenschappelijke regeling tussen de provincies Utrecht en Noord Holland. gemeenten Wijdemeren, Stichtse Vecht, | |||
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt voor 2016 15% van de deelnemersbijdragen bij, oftewel € 168.200. | |||
Wijziging belang gedurende 2016 | In 2016 wordt door het schap meer ingez en op de pilot Quick win Veenslib. Via het et op het Masterplan Oostelijke Vechtplassen schap draagt de provincie hier aan bij. | |||
Risico’s provincie | zie de toelichting bij Recreatie Midden Ned | erland. |
8 Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | n.v.t. | € 0,718 mln. |
Vreemd vermogen | n.v.t. | € 2,469 mln. |
Begroot resultaat 2016 | € 0 mln. | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd. | |
Kerntaken | Namens de provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uitvoeren op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf. | |
Overig | De Regionale Uitvoeringsdienst 2.0 is een tussenstap naar een Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.1 met daarin de provincie Utrecht en alle Utrechtse gemeenten. | |
Openbaar belang | Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Het belang zal naar verwachting gedurende 2016 niet veranderen. | |
Risico’s provincie | De risico’s richten zich op het leveren van uniforme kwaliteit passend bij de eisen en mogelijk veranderde regelgeving. Dit kan extra kosten met zich meebrengen. Sturing op de bijdrages en budget via het DB is noodzakelijk. |
PRIVAATRECHTELIJK
De privaatrechtelijke organisaties zijn te verdelen in deelnemingen en overige publiekrechtelijke organisaties. Het saldo van de deelnemingen per 31 december 2012 is als volgt te specificeren (bedragen x € 1.000):
Deelnemingen | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang (%) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
9 | Vitens N.V. | 285.869 à €1 | 286 | 286 | 5,7 | |
10 | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | 87.750 à € 2,50 | 219 | 219 | 0,158 | |
11 | N.V. Nederlandse Waterschapsbank | A | 50.478 à €115 | 5.805 | 5.805 | 0,178 |
B | 8.511 à € 460 | 3.915 | 3.915 | |||
12 | N.V. REMU Houdstermaatschappij | 95 à € 500 | 0 | 0 | 47,5 | |
15 | N.V. Ontwikkelmaatschappij Utrecht | 150.000 à € 100 | 15.000 | 11.250 | 100 |
99 Vitens NV | ||
---|---|---|
31 december 2015 | 31 december 2016 | |
Eigen vermogen | € 464,2 mln. | € 488,3 mln. |
Vreemd vermogen | € 1.263,3 mln. | € 1.258,5 mln. |
Begroot resultaat 2016 | € 31,5 miljoen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | Het publiek op een duurzame wijze voorzien van schoon drinkwater. | |
Kerntaken | ||
Overig | Op 30 augustus 2006 hebben de aandeelhouders ingestemd met een fusie van drie waterbedrijven om te komen tot één waterbedrijf. | |
Openbaar belang | Het belang van de provincie Utrecht bedraagt 5,692%. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd. In 2015 bedroeg dit € 832.000. Het verwachte dividend per aandeel over boekjaar 2016 bedraagt € 2,18. | |
Wijziging belang gedurende 2015 | Het belang zal gedurende 2016, naar verwachting, niet veranderen. | |
Risico’s provincie | n.v.t. |
10 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 3.430 mln. | € 3.582 mln. |
Vreemd vermogen | € 127.721 mln. | € 149.891 mln. |
Begroot resultaat 2016 | Niet bekend (Nettowinst 2014 na belastingen € 283 mln.) | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. | |
Kerntaken | De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang. | |
Overig | ||
Openbaar belang | De provincie heeft een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | n.v.t. | |
Risico’s provincie | n.v.t. |
11 N.V. Nederlandse Waterschapsbank | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 1.303 mln. | € 1.256 mln. |
Vreemd vermogen | € 86.949 mln. | € 71.750 mln. |
Begroot resultaat | Niet bekend (Nettowinst 2014 na belastingen € 49 mln.) | |
Vestigingsplaats | ‘s-Gravenhage | |
Doel | Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten. | |
Kerntaken | De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector. | |
Overig | n.v.t. | |
Openbaar belang | De provincie heeft een belang van minder dan 1% in de NWB. Ook de aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | n.v.t. | |
Risico’s provincie | n.v.t. |
12 N.V. REMU Houdstermaatschappij | ||
---|---|---|
1 januari 2015 | 31 december 2015 | |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend |
Begroot resultaat | Niet bekend | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | Niet bekend. | |
Kerntaken | Niet bekend | |
Overig | Niet van toepassing. | |
Openbaar belang | De provincie is voor 47,5% aandeelhouder in de houdstermaatschappij. De vennootschap heeft een eigen vermogen van € 1,5 mln. en wordt in stand gehouden in verband met een eventueel nog te ontvangen vergoeding van ENECO. Deze vergoeding bedraagt 4,66% van de totale waarde bij verkoop voor 31 december 2010 van meer dan 50% van ENECO (privatiseringsvergoeding). Zoals oorspronkelijk overeengekomen, vervalt het recht op deze vergoeding na 31 december 2010, echter vanwege het verzet dat ENECO heeft gepleegd tegen de Wet Onafhankelijk Netbeheerder (zgn. splitsingswetgeving), komt ENECO, naar het standpunt van de voormalige aandeelhouders, geen beroep meer toe op de vervaldatum van de privatiseringsvergoeding. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | n.v.t. | |
Risico’s provincie | n.b. |
13 Vereniging Interprovinciaal Overleg | ||
---|---|---|
31 december 2013 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 0,26 mln. | € 4,48 mln. |
Vreemd vermogen | € 7,69 mln. | € 14,97 mln. |
Per 1 januari 2014 is in de “juridische schil” van het IPO de nieuwe interprovinciale uitvoeringsorganisatie (BIJ12) opgenomen. De cijfers per 31 december 2014 zijn een samenvoeging van IPO en BIJ12. | ||
Begroot resultaat | Niet bekend. | |
Vestigingsplaats | ’s-Gravenhage | |
Doel | Het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en provinciale vernieuwingsprocessen stimuleren. Verder zijn er geen budgetten voor de (extra kosten van) extern ingehuurde deskundigen. Deze kosten worden veelal (na-calculatorisch) doorbelast aan de deelnemende provincies. Dit kan tot nu toe op incidentele basis door de inhoudelijke beleidsvelden worden opgevangen, maar zou in de toekomst mogelijk problemen op kunnen leveren. | |
Kerntaken | Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De kernfuncties van het IPO zijn belangenbehartiging en platform. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen). | |
Overig | De vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft twaalf leden: de Nederlandse provincies. De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkelijk over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit | |
Openbaar belang | Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden;; uit elke provincie twee. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Het belang zal gedurende 2016, naar verwachting, niet veranderen. | |
Risico’s provincie | Als gevolg van activiteiten die meer kostten dan begroot, is er een risico dat uiteindelijk een bedrag aan contributie moet worden nabetaald. Daarnaast ligt er een risico bij het werken met projectmedewerkers, die een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebben waarbij bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst WW-rechten ontstaan die door het IPO als eigen risicodrager volledig worden gedragen. De risico’s worden beperkt door waar mogelijk te werken met uitzendconstructies, detacheringsovereenkomsten en het begeleiden van medewerkers in het zoeken naar een volgende baan. |
14 Vereniging Huis der Nederlandse provincies | ||
---|---|---|
31 december 2013 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 0,19 mln. | € 0,20 mln. |
Vreemd vermogen | € 0,24 mln. | € 0,27 mln. |
Begroot resultaat 2016 | Niet bekend | |
Vestigingsplaats | Brussel | |
Doel | De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel. | |
Kerntaken | Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese programma’s en structuurfondsen en het samenwerken in Europese netwerken. | |
Overig | De provincie Utrecht is lid van het HNP en betaalt daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie). | |
Openbaar belang | Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens de provincie Utrecht is gedeputeerde Pennarts lid van het Bestuur van het HNP. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Het belang zal gedurende 2016, naar verwachting, niet veranderen. | |
Risico’s provincie | Indien het HNP in financiële problemen komt, loopt de provincie het risico dat er een claim wordt gelegd. |
15 Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht | ||
---|---|---|
1 januari 2014 | 31 december 2014 | |
Eigen vermogen | € 6,72 mln. | € 13,8 mln. |
Vreemd vermogen | € 0,11 mln. | € 0,09 mln. |
Begroot resultaat 2015 | -€ 0,03 mln. | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Doel | Doel van de N.V. is het investeren in de private delen (lege delen van terreinen, verouderde bedrijfsbebouwingen) ten einde deze met andere participanten (zoals gemeenten en/of private ontwikkelaars) te herontwikkelen en opnieuw in de markt te zetten. | |
Kerntaken | Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen. | |
Overig | N.V. in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. | |
Openbaar belang | De provincie Utrecht is voor 100% aandeelhouder van de N.V. oftewel per 31 december 2014 hebben we in bezit 75.000 aandelen van nominaal € 100,00. | |
Wijziging belang gedurende 2016 | Geen. | |
Risico’s provincie | Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. Voorwaarde is wel dat de provincie zich niet bezig houdt met het bestuur van de N.V.. De N.V. is als overheidsbedrijf gebonden aan de Europese regels voor staatssteun en de wet Markt en Overheid en de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd. |