Financiële begroting in hoofdlijnen

Vertrekpunt voor de Begroting 2016 zijn de oorspronkelijke ramingen uit de Begroting 2015. Vervolgens zijn de  Statenbesluiten verwerkt, inclusief de Kadernota 2015 en Najaarsrapportage 2015. De inkomsten uit algemene middelen zijn herzien op basis van de meest recente cijfers en prognoses. Tot slot is de provinciale meerjarenbegroting bijgesteld voor nominale ontwikkelingen (loon- en prijscompensatie). Voor de looncompensatie wordt uitgegaan van de gestegen werkgeverslasten. Prijscompensatie is alleen toegekend indien er sprake is van contractuele afspraken waarin indexeringsafspraken zijn opgenomen.
Tabel 1: Financieel meerjarenperspectief (x 1000 €)

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Saldi programma’s incl. overhead

(A)

-190.303

-212.230

-185.242

-152.227

-154.727

-134.062

Stelposten

(B)

-359

-400

-1.923

-3.823

-5.503

-7.623

Algemene dekkingsmiddelen

(C)

161.903

156.710

153.204

154.014

155.812

158.519

Saldo begroting bruto = (A+B+C)

(D)

-28.759

-55.920

-33.961

-2.036

-4.418

16.834

Mutaties in reserves

(E)

38.463

55.889

34.005

2.036

4.774

-15.380

Saldo begroting netto

(F)

9.705

-31

44

0

356

1.454

Analyse ten opzichte van Kadernota 2015

De Begroting 2016 laat voor de jaarschijf 2016 een netto begrotingsoverschot zien van € 44.000. Bij de Kadernota 2015 werd nog uitgegaan van een netto begrotingsoverschot € 5.683 mln. Dit verschil wordt verklaard door:

  • negatief accres Provinciefonds in meicirculaire 2015;
  • hogere opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting;
  • hoger Treasuryresultaat;
  • middelenbeslag Coalitieakkoord;
  • diverse wijzigingen begroting 2016: o.a. vrijval loon/ prijscompensatie (zie 1.6.3.), egalisatie saldi 2016 en 2017.

Tabel 2: Verschillenanalyse ten opzichte van de Kadernota (x 1000 €)

Verschillenanalyse meerjarig         

2015

2016

2017

2018

2019

Begrotingsoverschot Kadernotanota 2015 (zonder Coalitieakkoord)

2.858

5.683

5.413

4.392

4.184

Accres (trap-op-trap-af) Provinciefonds         

-2.658

-4.546

-6.139

-6.148

-6.198

Aanpassing Opcenten Motorrijtuigen belasting         

0

1.177

1.762

2.358

2.960

Aanpassing Treasuryresultaat         

900

3.160

3.164

3.638

4.184

Coalitieakkoord 2015-2019            

-2.858

-5.683

-5.413

-4.392

-4.184

Diverse wijzigingen begroting 2016           

0

253

1.213

508

508

Overige mutaties Najaarsrapportage 2015           

1.727

0

0

0

0

Saldo begroting 2016         

-31

44

0

356

1.454

Analyse incidenteel-structureel

Structurele baten en lasten worden in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening opgenomen. Indien de structurele lasten worden gedekt door de structurele baten is er sprake van  ‘materieel’ begrotingsevenwicht. Voor het begrip incidenteel kan gedacht worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal vier jaar voordoen. De incidentele lasten komen meestal via de besluitvorming over nieuw beleid tot stand, vaak via de Kadernota (voorheen Voorjaarsnota). Incidentele baten zijn de onttrekkingen uit reserves, niet-structurele specifieke uitkeringen en bijdragen van derden. Om de baten en lasten en het (materieel) sluitend zijn van de begroting goed te kunnen beoordelen, is inzicht in het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de incidentele baten en lasten van belang. In onderstaande tabel is het meerjarig beeld opgenomen, onderverdeeld in structurele en incidentele baten en lasten. De onderverdeling in de realisatiecijfers 2014 is technisch niet mogelijk waardoor in alle tabellen de baten en lasten voor 2014 onder structureel zijn opgenomen.
Uit onderstaand overzicht van de structurele en incidentele baten en lasten is af te leiden dat er een structureel begrotingsoverschot bestaat. Dat zetten wij voor een deel in om incidentele uitgaven te dekken.
Tabel 3: Meerjarig beeld incidenteel en structureel (x 1000 €)

Meerjarig beeld van structurele en incidentele baten en lasten                Bedragen

Realisatie 2014

2015

2016

2017

2018

2019

Structurele materiele lasten     

421.682  

78.035  

90.616

88.990

84.320  

83.646

Structurele personele lasten     

65.050  

57.056  

57.324

57.324

57.324  

57.324

Stelposten     

359

400

1.923

3.823

5.503

7.623

Structurele stortingen in reserves     

74.482

12.644

10.039

11.084

11.084

11.084

Totaal structurele lasten     (A)

561.574

148.135

159.902

161.221

158.231

159.677

Structurele baten     

296.430

20.269

13.336

12.200

12.050

8.962

Beschikbare dekkingsmiddelen     

161.903

156.710

153.204

154.014

155.812

158.519

Structurele onttrekkingen reserves     

112.946

12.033

11.686

11.358

11.358

11.358

Totaal structurele baten     (B)

571.279

189.012

178.226

177.572

179.220

178.839

Saldo structurele baten en lasten (B-A)     (C)

9.705

40.877

18.324

16.351

20.989

19.162

Incidentele lasten programma’s     

0  

457.909  

377.692

247.319

214.331  

185.928

Incidentele stortingen in reserves     

0

52.019

44.668

44.519

39.859

39.327

Totaal incidentele lasten     (D)

0

509.928

422.360

291.838

254.190

225.255

Incidentele baten programma’s     

0

360.501

327.054

229.206

189.198

183.874

Incidentele onttrekkingen reserves     

0

108.519

77.026

46.281

44.359

23.673

Totaal incidentele baten     (E)

0

469.020

404.080

275.487

233.557

207.547

Saldo incidentele baten en lasten (E-D)     (F)

0

-40.908

-18.280

-16.351

-20.633

-17.708

Netto begrotingssaldo (C+F)     

9.705

-31

44

0

356

1.454