Lopende zaken

Doorstroming en bereikbaarheid

  • Mobiliteitsprogramma

Het Mobiliteitsprogramma (2015-2018)  is een uitwerking van de Mobiliteitsvisie. In dit programma zijn de doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie voor de komende jaren vertaald naar streefwaarden.

  • Programma VERDER

Het tot 2020 lopend programma VERDER is gericht op de verbetering van de bereikbaarheid (kortere reistijden en vergroten betrouwbaarheid) voor OV, fiets en auto tussen de economische kerngebieden in de provincie. In 2016 leveren we een aantal maatregelen op uit het regionale VERDER pakket en bereiden we de uitvoering van een aantal maatregelen voor.

  • Programma Regionaal Verkeersmanagement

Het programma Regionaal Verkeersmanagement (RVM) is onderdeel van het VERDER programma. Van 2015 t/m 2019 zal de provincie Utrecht (als regievoerder van regio Midden Nederland) samen met haar partners het verkeersmanagementsysteem op het gebied van techniek, processen en organisatie verder optimaliseren. De uitvoering van het programma is overgedragen aan en in beheer genomen door de regiopartners.

  • Programma Beter Benutten Vervolg

Het programma Beter Benutten Vervolg heeft tot doel de bereikbaarheid in de regio Midden Nederland te verbeteren door bestaande infrastructuur beter te benutten. Het bestaat uit 27 projecten die Rijk, regio en bedrijfsleven gezamenlijk uitvoeren. De Provincie Utrecht draagt bij aan 21 van de projecten en is de ontvanger van de Rijksbijdrage. Het programma richt zich op 10% reistijdverbetering bij knelpunttrajecten in de spits. Een van de maatregelen is het stimuleren van het mijden van de spits. In 2016 leveren wij twee voortgangsrapportages. Van het totale beschikbare budget hebben wij 10% gereserveerd voor zogenaamde intelligente transportsystemen (ITS). Om vooruitgang te boeken willen wij de markt optimaal faciliteren om slimme maatregelen te realiseren. Denk hierbij aan colonne rijden van vrachtverkeer en zelfsturende auto’s die anticiperen op verkeerssituaties.

Openbaar vervoer

  • Provinciale OV-Concessies

De provincie Utrecht kent twee openbaar vervoerconcessies: één in de stadsregio Utrecht onder de merknaam U-OV gereden door vervoerder Qbuzz (concessie ‘tram en bus regio Utrecht 2013-2023’) en één aan de West- en Oostkant van de provincie gereden door vervoerder Connexxion (concessie ‘provincie Utrecht’ verleend in 2008 tot december 2016). Voor de streekconcessie loopt in 2015 een nieuwe aanbesteding. Wij zullen het beleid en de uitvoering van de concessies verder uniformeren. In 2016 stellen wij een jaarrapportage op met de vervoerprestaties voor beide concessies. De jaarlijkse Vervoerplannen voor 2017 willen wij gelijktijdig laten vaststellen.
Belangrijke aandachtspunten in 2016 in beide concessies zijn: een goede doorstroming van het OV, sociale veiligheid, marketing en promotie door de vervoerders, duurzaamheid van materieel en exploitatie, en de aandacht voor verbetering van de OV-chipkaart. Dit laatste vindt plaats in overleg met het Rijk en andere regio’s, waarbij transparantie reizigersgemak centraal staan. In 2016 werken wij verder aan de bevordering van een goede doorstroming en ontwikkeling van verkeersontsluitingen vanuit andere programma’s. ○ Concessie stadsregio
Deze concessie omvat het bus- en tramvervoer (SUNIJ-lijn). Met de partner Qbuzz geven wij in 2016 invulling aan de dienstverlening zodat de doelen worden behaald. Wij participeren actief in het Afstemmingsoverleg Stationsgebied om de overlast voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken. Om maximale groei te bewerkstelligen, is voortdurende analyse van het reizigersgedrag nodig, zodat het vervoeraanbod past bij de vervoersvraag. Het in 2014 door het BRU vastgestelde OV- Streefbeeld 2020 is een duidelijk kader voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer lijnennet en de bijbehorende infrastructuur. Daarbij is goede doorstroming en afstemming van werkzaamheden en beperken van hinder door gemeenten randvoorwaardelijk voor blijvende goede bereikbaarheid.

  • Concessie provincie

De huidige concessie voor de provincie Utrecht (Connexxion) loopt 11 december 2016 af. De OV concessie is daarom opnieuw aanbesteed. De nieuwe concessie heeft een looptijd van 7 jaar. In 2016 bereiden wij de nieuwe concessie voor met een nieuwe Vervoerplan en veel aandacht voor duurzaamheid van het nieuwe materieel en stimulering van alternatieve vormen van OV op onrendabele lijnen. Dit laatste mede gelet op de leefbaarheid van kleine kernen. Wij zetten ons tot slot in voor een goede doorkoppeling van de nieuwe Uithoflijn op de bestaande SUNIJ-lijn (de sneltram van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein).

  • Tramlijn Utrecht Centraal - Utrecht Science Park (Uithoflijn)

Deze tramlijn wordt de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park (locatie De Uithof). Vanaf medio 2018 rijdt de tram. De Projectorganisatie Uithoflijn realiseert de tramlijn in opdracht van provincie Utrecht en gemeente Utrecht. In 2016 vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals de werving en opleiding van personeel, de bouw van de nieuwe tramremise en verplaatsen van haltes van een aantal buslijnen om een nieuw tramstation mogelijk te maken. Deze grootschalige ingreep raakt vele reizigers. Wij besteden veel aandacht aan communicatie om de reizigers goed te informeren en te leiden.

  • Spoor en knooppunten

Wij zetten de spoorsamenwerking in de Noordvleugel en in de Randstad voort. Doel is om duidelijk te maken dat de ontwikkeling van het personenvervoer per spoor in de Randstad extra inspanningen vergt om de stedelijke centra goed bereikbaar te houden. Wij werken mee aan het Rijksinitiatief voor een toekomstbeeld OV en aan de spoortafel Noordvleugel waaraan Rijk, NS, ProRail en decentrale overheden deel nemen.

  • Concrete spoorprojecten

Wij zijn betrokken bij de volgende projecten: Randstadspoor, Programma Hoog Frequent Spoor (PHS), Stationsgebied Driebergen-Zeist en spoorkruising Maarsbergen. Met de spoorinfrastructuurprojecten Randstadspoor en Programma Hoog Frequent Spoor (PHS) van ProRail zal de dienstregeling van de NS komende jaren verschillende kwaliteitsverbeteringen mogelijk zijn. Wij willen dat de verbeterde dienstregeling een positief effect heeft op de regionale bereikbaarheid van de spitsreiziger. Met deze projecten is het spoor nog niet af. Onder andere op de drukke verbinding Utrecht - Harderwijk zijn de gewenste extra sprinters niet eenvoudig haalbaar gebleken. Wij zetten ons bij het Rijk en ProRail in om hier tot nieuwe spoorinvesteringen te komen. Ongelijkvloerse spoorkruisingen dragen voor alle modaliteiten bij tot een verbeterde veiligheid en doorstroming. Voor de realisatie van een ongelijkvloerse spoorkruising bij Maarsbergen is een plan opgesteld in overleg met de bewoners. In maart 2015 is een projectovereenkomst ondertekend.  De komende twee jaar zal dit uitgewerkt worden tot een concreet plan dat in de markt gezet kan worden. Oplevering is voorzien in 2021.

Veiligheid, milieukwaliteit en duurzaamheid

  • Verkeersveiligheid

Wij willen tussen 2015 en 2028 een continue daling van het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden. Met het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2015-2018 werken we onder andere aan de aanleg duurzaam veilig provinciaal wegennet, gedragsbeïnvloeding ter verbetering van de verkeersveiligheid en handhaving in combinatie met voorlichting/communicatie. We trekken hierin samen op met de andere wegbeheerders.

  • Milieukwaliteit

Wij willen de negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid zoveel mogelijk voorkomen. Waar dat niet kan, zetten wij ons in om deze effecten te minimaliseren binnen het gestelde budget. Bij geluidsoverlast voorzien wij provinciale wegen van geluid reducerend asfalt als de verhouding tussen effect en kosten aan dit criterium voldoet. Voor de jaren tot 2018 is hiervoor al budget beschikbaar gesteld (Actieplan Omgevingslawaai).

  • Innovatie en duurzaamheid

Wij zoeken voortdurend naar innovatieve oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan Intelligente Transport Systemen (ITS). In 2016 actualiseren  we het beleid voor openbare  verlichting. Hierin wordt de laatste stand van zaken op het gebied van (duurzame) verlichting vastgelegd, met ruimte voor experimenten. Alle tramhaltes voorzien wij van duurzame verlichting met verkeersveiligheid als randvoorwaarde en sociale veiligheid als aandachtspunt. Wij blijven deelnemen aan de Green Deal “Duurzame Grond Weg- en Waterbouw”. Bij het openbaar vervoer en de OV-concessies streven wij naar het verlagen van emissies.